RECENZE: Nevinná zrádkyně

Počet stran:
Vydavatel: BB/art
Rok vydání: 2011
Anotace: Drama z tudorovské Anglie
Skrze jímavý příběh jedné z nejtragičtějších postav tudorovské Anglie, mladičké
„devítidenní královny“ lady Jane Greyové, nahlížíme do doby krátce po smrti
Jindřicha VIII. Lady Jane Greyová, jíž koluje v žilách královská krev, odmalička ví, že se jednou má stát královnou, ale osud si někdy s životy lidí krutě zahrává. V prostředí plném intrik a vášnivých náboženských sporů, se stává šachovou figurkou v mocenské hře svých urozených rodičů, kteří ji vženou do nešťastného manželství a donutí ji přijmout královskou korunu.

Zase se budu opakovat, ale musí to být. S touto autorkou jsem se poprvé setkala díky jejímu druhému románu Princezna Alžběta, který tady věčně zmiňuji, ale právě díky němu jsem tuhle skvělou a úžasnou autorku objevila. Nevinná zrádkyně je její úplně první historický román po řadě populárně naučné literatury, a já jsem se hrozně těšila, že to bude skvělá kniha, stejně jako Princezna Alžběta. A byla to skvělá kniha! Dokonce se mi asi líbila ještě o trošku více.

Nevinná zrádkyně se odehrává v tudorovské Anglii a zachycuje tragický životní příběh devítidenní královny Jany Greyové, což je často opomíjená, nicméně velmi zajímavá postava anglických dějin.

Trocha historie aneb kdo vlastně byla Jana Greyová...
Lady Jane Grey
Kniha i příběh samotné Jany Greyové začíná přirozeně jejím narozením a to v roce 1537. Jana byla dcerou Frances Brandonové markýzy z Dorsetu a jejího manžela Henryho. Jak už to v té době bývalo, jakožto dcera byla pro rodiče zklamáním, nebyla totiž vysněným synem a dědicem titulu. Proto nebylo její dětství vůbec snadné, rodiče byli přehnaně přísní a spíše krutí. Důsledně dbali na její výchovu a vzdělání, aby se alespoň výhodně vdala. Svěřili ji do péče vychovatelky paní Ellen, ale sami s ní trávili velmi málo času. Její matka, markýza z Dorsetu byla dcerou Marie, sestry Jindřicha VIII., takže pocházela z královského rodu, což si velmi dobře uvědomovala a dávala to náležitě najevo. Ale spíše než vznešená byla povýšená, hrubá a nepříjemná. Proto se není čemu divit, že se Jana v průběhu svého dospívání uzavřela, útěchu hledala ve vzdělání, v knížkách a v mateřské lásce své vychovatelky paní Ellen. Vyrůstala v neustálém strachu, že se své matce znelíbí, za každý sebemenší přestupek ji čekal mnohdy velmi krutý trest a tak z ní vyrostla citlivá, uzavřená, ale za to velmi vzdělaná a inteligentní dívka. To jediné dobré, co jí její rodiče dali, bylo právě vzdělání.
I když její dětství nebylo příliš veselé, zažila i šťastné chvíle, hlavně, když ji královna Kateřina Parrová přijala jako svou dvorní dámu a ona mohla žít u dvora, což příběh také zachycuje. Dále mapuje nejen její život po smrti krále Jindřicha VIII. a taky po smrti jeho syna Eduarda. Právě v té chvíli pro Janu nastává velký životní zlom. Její ambiciózní rodiče vycítili svou příležitost a rozhodli se získat pro svou dceru anglický trůn, i přesto, že legitimní dědičky - Marie i Alžběta, dcery Jindřicha VIII. byly stále naživu. Jana nijak netoužila se stát královnou, ale musela zkrátka poslechnout své rodiče. Vládla pouhých devět dní a nikdy nebyla korunována. Marie se totiž rozhodla získat svůj trůn zpět a to se jí také podařilo. Lady Jana poté putovalo spolu se svými rodiči do Toweru a po nějakém čase byla také jako zrádkyně popravena. A tak skončil její krátký život plný utrpení v pouhých sedmnácti letech.

A teď už recenze...
Tak, po delším úvodu se dostáváme k samotné recenzi. Já si prostě nedokážu tyhle historická fakta na začátku recenzí na historické romány odpustit...

Nevinná zrádkyně je velmi zajímavý román a to hlavně protože zachycuje tragický příběh dívky, o které se toho příliš neví. Jistě, snad všichni znají Jindřicha VIII., Krvavou Marii a Alžbětu I., kteří se nesmazatelně zapsali do historie. Ale lady Jana v ní má také své místo. A je to opravdu velmi zajímavá osůbka se smutným osudem. Já jsem po této knížce sáhla hlavně díky autorce, protože to je zkrátka záruka kvality, co se historie týče, ale také jsem se toužila dozvědět více o Janě, o které byly i nějaké zmínky v Princezně Alžbětě, kterou jsem četla předtím.

Nevinná zrádkyně dokáže zaujmout už při zběžném prolistování, protože tak zjistíte, že je napsaná z pohledu různých postav, které byly v té době důležité a nějak souvisely s osudem Jany Greyové. Můžete tady najít kapitoly psané z pohledu Janiny matky - Frances Brandonové, Jany Seymourové, lady Marie, Kateřiny Parrové, Johna Dudleyho, samozřejmě samotné Jany a dalších. Je hodně zajímavé dívat se na události z různých úhlů a mě takový styl sedí a dost mě baví. Kniha mi díky tomu připadala neskutečně čtivá a zajímavá.

Frances Brandonová - matka Jany
Věřím, že s touto knížkou měla autorka opravdu hodně práce, protože pro Weirovou je typické, že své příběh staví na historických faktech, v čemž je opravdu důsledná, ale kromě toho musela také nahlédnout do psychiky jednotlivých postav, musela se vcítit do jejích pocitů a úplně se do nich vžít, což rozhodně nebyl jednoduchý úkol, ale Weirová ho očividně zvládla na výbornou. Charaktery jsou vykresleny naprosto skvěle a postavy téměř vystupují ze stránek knih. Čtenář nemůže jinak než příběh prožívat s nimi.

Co mě naprosto fascinuje, je to, jak barvitě autorka líčí životy postav i atmosféru té doby. Do nejmenších detailů vykresluje krásy Jindřichova dvora i tu změnu, po jeho smrti. Tohle umění je opravdu obdivuhodné. Jednak je knížka plná cenných a pravdivých informací o tudorovské Anglii, jednak je napsaná tak čtivě, že ji nebudete schopni odložit. Během čtení ve mě vyvolávala množství rozdílných emocí a na konci jsem prostě nedokázala udržet slzy. Musíte se připravit na to, že závěr je skutečně smutný, ani trochu šťastný a může to být docela šok. Lady Jana je totiž velmi sympatická postava, kterou si snadno oblíbíte. Já jsem se do ní perfektně vžila a všechno jsem prožívala spolu s ní. Dokonce jsem si ji oblíbila ještě víc než mladou Alžbětu v knize Princezna Alžběta, která byla marnivější. Je pravda, že na svůj věk byla velmi vážná, uzavřená a až neskutečně inteligentní, ale právě to mi bylo sympatické.

Ani nedokážu popsat, jak moc mě tahle knížka okouzlila a jak moc se mi vryla nejen do paměti, ale i do srdce. Je velmi těžké psát o něčem, co na vás tak silně zapůsobilo. Hned teď bych po knize sáhla a okamžitě si ji znovu přečetla. Je to prostě zajímavý, poutavý, dojemný, smutný ale chvílemi i veselý příběh s tragickým koncem, jehož hlavní hrdinka si rozhodně zaslouží více pozornosti. Pokud vás tohle období zajímá a chcete se dozvědět něco jiného a nového, tuhle knihu si MUSÍTE přečíst. Být vámi, hned zítra běžím do knihovny nebo knihkupectví a hned začnu číst. Pro mě je Nevinná zrádkyně jednoznačně jedna z nejlepších knih a už teď se těším, s čím přijde Weirová příště.

Hodnocení je tady myslím naprosto jasné - 5 hvězdiček bez debat...
_________________________________________________________________