Díl: 1.
Žánr: sci-fi, young adult
Forma: harback
Počet stran: 336
Vydavatel: CooBoo
Rok vydání: 2013
Anotace: Nano. Svět uvnitř lidského těla, svět v mase, svět mezi nervovými zakončeními. A v něm se odehrává bitva mezi těmi, kdo chtějí ovládnout lidskou mysl, a těmi, kdo jim v tom chtějí zabránit. Mezi nimi jsou i Noah a Sadie, jejichž blízké zničil boj o moc, který vedou bratři Armstrongovi, podivná Dvojčata, která touží ovládnout svět a vytvořit utopickou společnost bez konfliktů a válek, bez hladu a strádání. Jenže jak vést válku v nanosvětě, kde stačí šikovně „předrátovat“ pár nervových spojení a z člověka je rázem jen loutka? Strhující thriller, který balancuje na tenké hranici mezi realitou a šílenstvím.

Michael Grant je v zahraničí poměrně známý a oblíben autor knih pro mladé čtenáře. Proslavil se hlavně sci-fi dystopickou sérií Gone, která u nás ale bohužel zatím nevyšla. Nakladatelství CooBoo se však rozhodlo vydat jinou jeho knihu, která působí neméně zajímavě. Už samotný název, Bzrk, vyvolává nejrůznější otázky…

„Povím ti něco o nanu. Tam dole, dole v nanu, tam bys viděl divy, kámo. Myslíš si, že spatřuješ velkolepost v západu slunce nebo tvaru stromu? Ne, kámo, veškerá genialita, kreativita, architektura, pekelná složitost, hranice a vzorce a hrůzy – jo, jo, tam ti jsou hrůzy – to všechno je tam dole v masu. Chceš vidět Boha Stvořitele, nejvyššího umělce? Mrkni do nana. Uvidíš toho svýho Boha a posereš se z něj strachy.“

Nano svět. Svět, který my, obyčejní smrtelníci, neznáme, a přece je naší nedílnou součástí. My žijeme v makru, ale vše v makru je vlastně složeno z toho, co je v nanu. Ve světě tam dole, dole v masu, v lidském těle. Svět tak malý, že je našim očím neviditelný.
Ale oni ho vidí. A nejen to, oni jsou schopní ho dokonce změnit. Díky nano technologii si dokážou pohrát s lidským mozkem tak, že o tom člověk vůbec neví. Jsou schopní díky tomu s lidmi manipulovat, aniž by byli odhaleni. Je to nový způsob boje.
A právě to se teď odehrává – boj o svět. Na jedné straně stojí šílená dvojčata Armstrongova, která jsou pro svou pokroucenou vidinu světa v míru a harmonii schopna udělat úplně cokoli. Jejich cílem je zbavit svět válek a zbytečných konfliktů tak, že zbaví lidi svobodné vůle. Proti nim stojí organizace, které se něco takového vůbec nezamlouvá, a ta hlásá, že každý člověk má právo i na neštěstí. Obě strany jsou ve válce, kterou ostatní lidé nejsou schopni zaznamenat, to ale neznamená, že není nebezpečná. Která strana je ale ta dobrá?

Knížka už na pohled působí tajemně, anotace na vás pak vyštěkne cosi o nanu, ovládnutí světa a utopickém světě. To je slibný začátek, který dokáže na přečtení docela navnadit a zvědavost začíná hlodat. Něco takového se totiž v žánru young adult, kde se to hemží anděly, upíry či dětmi zavřenými v aréně smrti, jen tak nevidí.
A je to pravda, námět je skutečně neskutečně originální (pozor, stále mluvím o výše zmíněném žánru). Všechno se opravdu točí okolo nano světa, okolo miniaturních a ještě menších nanobotů a biotů, kteří se pohybují v lidském těle a jsou schopni předrátovat mozek tak, že jeho majitel pak ani neví, jak se vlastně jmenuje.

Bzrk je o novém způsobu války, o válce odehrávající se v mozcích, v tělech lidí. Michael Grant je buď génius, nebo naprostý šílenec, protože věci, které v této knize popisuje, skutečně hraničí s šílenstvím, přesně jak slibuje anotace. Autor se nebojí brutálně vraždit a do detailů se o tom rozepisovat, nebojí se prozkoumávat podivnosti lidského těla, ani nano technologii. Fantazie čtenáře tak musí fungovat na plné obrátky, aby byla schopná to všechno pojmout a strávit.

Zpočátku je poměrně těžké se v příběhu zorientovat, Grant na nás totiž všechno nakupí hned v samotném úvodu a čtenář má co dělat, aby se v tom všem neztratil. Děj má už od začátku pořádný spád, který si drží po celou dobu až do úplného konce. O akci tady není nouze, spíš naopak. Občas má možná kniha až příliš zběsilé tempo, které nenechá čtenáře vůbec oddychnout. Autor chrlí přehršel nových, neznámých pojmů, a proto kniha může zpočátku působit dost zmateně a roztěkaně. V průběhu však všechno pěkně zapadne do sebe a věci začnou opravdu dávat smysl. Kromě klasických kapitol pak v knize sem tam narazíte i na různě zprávy, dokumenty či e-maily, která zase o trochu více osvětlí situaci, což je jen dobře.

Plusem jsou také sympatické nebo přinejmenším zajímavé postavy. Příběh je psaný er-formou, z pohledu různých charakterů, ale hlavními hrdiny jsou dva mladí lidé Noah a Sadie, kteří byli do neznámého světa vrženi stejně prudce, jako samotný čtenář.

Bzrk je velice podivnou, zvláštní, ale zajímavou knihou, která do žánru young adult vnáší zase něco nového, originálního, neotřelého. Řekla bych, že číst tuhle knížku je jako šílená jízda na horské dráze. Příběh je plný akce a nečekaných zvratů, zároveň je naprosto nepředvídatelný a mnohdy šokující. Je to čtivo pro trošku silnější povahy, protože krutých a mnohdy až nechutných scén je tady opravdu požehnaně. Ne každému se tahle knížka zalíbí, já ale po druhém dílu určitě sáhnu, kromě jiného také kvůli velmi otevřenému konci.

4 hvězdičky
______________________________________________________________
Recenzi najdete také na FANTASY PLANET!