RECENZE: Žena pro třetího krále

Díl: -
Žánr: historický román
Forma: hardback
Počet stran: 320
Vydavatel: Šul-Švarc
Rok vydání: 2013
Anotace: Román o jedné z nejzajímavějších ženských postav českých dějin na počátku 14. století. Dvakrát usedla Richenza na český trůn a dvakrát jako vdova odmítla odejít do kláštera. Sama pro sebe si vybrala svého třetího krále, který naplnil její hladové srdce láskou. Královna Richenza, podle tradice známá jako Eliška Rejčka, je jednou z nejzajímavějších ženských postav českých dějin na počátku 14. století. V patnácti letech se stala druhou manželkou českého a polského krále Václava II. Jeho náhlá smrt způsobila Richenze nejen hluboký zármutek, ale vystavila ji také otevřenému nepřátelství Přemysloven. Před nepřízní manželovy rodiny se po zavraždění mladého krále Václava III. zachránila dalším sňatkem do královského lože s Rudolfem Habsburským. Ale toto druhé manželství bylo ještě kratší a netrvalo ani rok. Rozpoutal se nový boj o opuštěný přemyslovský trůn a Richenzu mohl spasit jen krkolomný útěk s milencem z habsburského rodu. Zlý osud jí nakonec ukázal vlídnou tvář, když po jejím boku vytrval první muž království, pan Jindřich z Lipé. Mít ke dvěma manželům ještě dva milence nebylo ve zbožném středověku běžné. Navíc se od královské vdovy očekávalo, že se uchýlí do kláštera, troufla si však vzdorovat předsudkům. Kupodivu její vzrušující život zaznamenaly mnohé klášterní kroniky a kronikáři se dodnes přou, zdali byla víc pomlouvána, či milována.

Ludmila Vaňková je dost známá česká spisovatelka, píšící především romány s historickou tématikou. Zabývá se velmi zajímavým obdobím - středověkem v Čechách za vlády Přemyslovců a Lucemburků. Mezi nejznámější historické romány patří např. Král železný, král zlatý nebo Cval rytířských koní, což je první díl šestidílné ságy o Karlu IV.
 Nicméně napsala i několik sci-fi románů, například Mosty přes propast času, což je také velmi vysoce hodnocená kniha. Ale prakticky všechny její knihy jsou velmi oblíbené a vysoce hodnocené. A výjimkou není ani knížka Žena pro třetího krále - román, vyprávějící o jedné z nejzajímavějších žen české historie - Elišce Rejčce.

Kdo vlastně byla Eliška Rejčka a jaký měla život?
Eliška Rejčka
Trocha historických faktů na úvod je zkrátka nutnost... Eliška Rejčka (původním jménem Richenza) je významnou postavou českých dějin. Byla totiž dvakrát českou i polskou královnou, ženou dvou českých králů - Václava II. a Rudolfa Habsburského a také se stala dvakrát vdovou.

A jak už to tak v tom temném středověku bývalo, ani jeden její sňatek nebyl založen na lásce, ale na rozumu. Díky jejímu původu si tak totiž oba čeští panovníci zajistili vládu i v Polsku. A Eliška to neměla vůbec lehké. Po smrti Václava II. se totiž musí vypořádat s Annou a Eliškou Přemyslovnou, která ji nemám vůbec v lásce. Rejčka proto utíká z Pražského hradu a ukrývá se před nebezpečím do města. Následují boje o český trůn, po smrti Václava III., si chce moc pro sebe urvat Anna Přemyslovna se svým manželem Jindřichem Korutanským  a země se zmítá v nepokojích. A tak to zase musí zachránit Rejčka, která podpoří Rudolfa Habsburského a ten si ji následně vezme za manželku.

Nicméně, i on zemře a tak se Eliška Rejčka podruhé stane vdovou a tak se od ní očekává, že se dobrovolně uchýlí do kláštera, ale to se jí nezamlouvá. Celý svůj život byla jenom využívána a ovládána druhými a nyní se rozhodla konečně žít svůj vlastní svobodný život, jehož součástí se stal i Jindřich z Lipé - Eliščina skutečná a jediná láska...

***
Rudolf Habsburský
A právě život této bezesporu zajímavé osobnosti a silné, odhodlané ženy zachycuje v této knize Ludmila Vaňková. Od úplného Eliščina dětství a jejího vyrůstání v Polsku, přes její první zasnoubení v osmi letech, svatbu s Václavem ve dvanácti, první ovdovění a následnou další svatbu, až po úmrtí jejího druhého manžela a rozhodnutí žít konečně po boku svého milovaného a zůstat po jeho boku i po smrti...
Žena pro třetího krále byla mou první knihou od této autorky a musím říct, že rozhodně nebyla tou poslední. Velmi mě totiž zaujal styl paní Vaňkové, ale především oceňuji to, že její román je založeny především na historických faktech a přitom je napsaný velmi poutavě a zajímavě, takže čtenáře během čtení rozhodně nenudí. Elišce Rejčce se prý autorka věnovala již ve svých předchozích knihách, ale spíše okrajově. Tato knížka shrnuje celý Richenznin život a hned v úvodu autorka poznamenává, že některé části se opakují a byly již v jiných jejích knihách a že tento příběh napsala proto, aby čtenářům poskytla ucelený pohled na život této zajímavé osobnosti.

Abych se přiznala, v české historii mám poněkud mezery. Historie mě - jak pravidelní čtenáři jistě ví - hodně zajímá a baví a historické romány hltám s velkou chutí. Nicméně, co se té české historie týče, tu malinko zanedbávám a stydím se za to, protože především historii své vlastní země bych měla znát nejlépe. A tak jsem opravdu uvítala, když se mi do ruky dostala právě tato kniha. Ani o Ludmile Vaňkové jsem předtím neslyšela a to by byla škoda, protože je to vynikající autorka, která se v historii skutečně vyzná a dokáže ji popsat tak, že zaujme. Žena pro třetího krále je velmi poutavá a dokáže vtáhnout do děje. Autorka popisuje dobu i pocity a chování postav tak přesvědčivě, jako by ty události sama zažila a čtenáře tak přenáší do dob dávno minulých...

Eliška Rejčka
Knížka se mi četla velmi dobře, postavy - především Eliška Rejčka a Jindřich z Lipé - mi byly velmi sympatické a ráda jsem se dozvěděla více o jejich zajímavých životech a zase o trochu lépe poznala část z naší minulosti. Rozhodně bych knížku doporučila všem, co se zajímají o českou historii nebo těm, co už četli nějaké jiné knížky od paní Vaňkové, zaujala je postava Elišky Rejčky a rádi by se o ní dozvěděli více. Protože se mi tato knížka líbila, s chutí sáhnu i po jiných dílech autorky. Především mě zaujala knížka Král železný, král zlatý, která popisuje život a vládu Přemysla II. a je prvním dílem tetralogie Lev a růže. Další knížkou, která mne zajímá snad ještě více je, Královský nach tě neochrání, která se zabývá dramatickým obdobím po zavraždění Václava III.

Knížku hodnotím 5 hvězdičkami a doufám, že se i vám bude líbit tak, jako mně.
_________________________________________________________________
Knížku si můžete objednat v internetovém knihkupectví KNIHCENTRUM.