RECENZE: Spolubydlící

Žánr: thriller
Forma: harback
Počet stran: 216
Vydavatel: Domino
Rok vydání: 2013
Anotace: Že někdo vypadá jako šedá myška, ještě neznamená, že nám neudělá ze života peklo.
Hledání nového spolubydlícího je pokaždé krok do neznáma. Jenomže Allie Jonesová nemá jinou možnost. Vyhodila z bytu bývalého přítele Sama, protože jí byl nevěrný, a teď potřebuje, aby se s ní někdo podělil o nájem.
Hedra Carlsonová jí připadá jako sázka na jistotu. Stydlivá šedá myška určitě nebude pouštět hlasitou muziku a nechávat na podlaze špinavé ponožky.
A přece je na Hedře cosi divného. Nepokrytě Alii závidí, jak vypadá a jaký vede život. A pak začnou ty obscénní telefonáty – Allie netuší, kdo jí volá, ale on zná její jméno. Potom se jí ztratí kreditní karty. A nakonec ke svému zděšení zjistí, že Hedřin šatník má naprosto stejný obsah jako ten její.
Allie o tom nemá ani tušení, ale její unylá spolubydlící se s ní zdaleka nedělí jen o nájem. Krvavá noční můra právě začíná...

John Lutz je velice známým spisovatelem napínavých thrillerů, se specializací na sériové vrahy. Na svém kontě má už více jak 250 povídek a 35 románů. U nás jeho knihy vydává nakladatelství Domino, prozatím jich u nás vyšlo 15. Spolubydlící je jeho nejnovější, u nás vydanou, knihou a zároveň je také mým prvním seznámením s tímto autorem. Narazila jsem na něj už dříve a to především díky Rodaw, která od něj nějaké knížky četla a doporučovala ho, takže jsem si od něj chtěla také něco přečíst a volba padla právě na Spolubydlící.

Allie Jonesová - hlavní protagonistka příběhu - je mladá, přitažlivá a poměrně spokojená mladá žena. Žije v pronajatém bytě v New Yorku, spolu se svým přítelem Samem a vede docela normální život počítačové programátorky. Až do dne, kdy zjistí, že jí byl Sam tak trochu nevěrný. Okamžitě ho vyhodí z bytu, ale tady nastává ten problém - sama totiž nájem neutáhne. A proto se pustí do hledání nějaké přijatelné spolubydlící. Tou se nakonec stane Hedra Carlsonová, nevýrazná šedá myška, která však působí slušně a Allie věří, že právě ona je tou nejlepší volbou. Zpočátku to tak skutečně vypadá, Hedra je poněkud nesmělá, za to však nekonfliktní. Jenomže Allie si postupem času uvědomí, že se pro Hedru stala jakýmsi vzorem. Její spolubydlící se najednou začíná měnit, obléká se stejně jako Allie, používá stejný parfém a dokonce se i chová jako Allie. Začíná to být více než podivné... Kam až tahle Hedřina posedlost zajde?

Jak už jsem zmínila výše, Spolubydlící byla má první knížka od Johna Lutze, kterou jsem četla a tak jsem netušila, co od ní mám čekat. Celkově příliš nečtu thrillery či detektivky, ale ráda zabrousím i do jiných žánrů než jaké obvykle čtu. Byla jsem zvědavá, jak se mi takováto knížka bude číst a jestli mě vůbec dokáže zaujmout. A s potěšením můžu říct, že dokázala. A to od první kapitoly. Velmi mi sedl autorův styl, děj má spád a to poměrně rychlý, protože se nejedná o nijak obsáhlou knížku. Příběh je opravdu čtivý, vtáhne a stránky proto ubíhají jedna za druhou rychlostí blesku. Je pravda, že je děj - možná až trochu moc - přímočarý a jednoduchý, žádné zvláštní odbočování od hlavní linie, žádné spletitosti, takže jsem vcelku brzy tušila, o co vlastně jde a jak to pravděpodobně taky skončí, přesto jsem si čtení velmi užila. Na druhou stranu mi bylo docela sympatické, že se autor přehnaně nerozepisoval a sáhodlouze vše nepopisoval, knížka díky tomu nemá žádná hluchá místa a děj se plynule řítí vpřed až k samotnému závěru, který byl na mě pravda dost uspěchaný a klidně by si zasloužil větší prostor.

Podle této knížky byl také roku 1992 natočen stejnojmenný film, na který se také chystám podívat, abych mohla následně porovnat. Mimoto si taky plánuji přečíst nějaké další Lutzovy knihy, především mě zaujal Noční pavouk či Noční strach, ale i další vypadají zajímavě...

Shrnuto, podtrženo: Spolubydlící se mi velice líbila a byla pro mě ideálním seznámením nejen s autorem, ale také se samotným žánrem, se kterým zatím nemám moc zkušeností. Je to ideální knížka na jedno či dvě odpoledne, pokud hledáte něco čtivého a opravdu napínavého, něco, při čem vám bude chvílemi doslova běhat mráz po zádech a po čem se už nikdy nebudete na nevýrazné a stydlivé lidi dívat stejně. Takže si dávejte pozor na své spolubydlící, nikdy totiž nevíte, co se může skrývat za tou maskou slušnosti a v jakou noční můru se to všechno nakonec může změnit...

Hodnocení: 4 hvězdičky
__________________________________________________________________
Děkuji nakladatelství Domino za poskytnutí recenzního výtisku.