RECENZE: Soumrak templářů - Hledání svatého kříže

Díl: 1.
Žánr: historický román
Forma: hardback
Počet stran: 352
Vydavatel: Knižní klub
Rok vydání: 2014
Anotace: Román zavádí čtenáře do vzrušujícího období středověkých křížových výprav. O Vánocích roku 1144 bylo dobyto město Edessa, centrum prvního křižáckého státu. Přitom se do muslimských rukou dostal i vzácný relikviář s úlomkem dřeva z kříže, na němž zemřel Kristus. Anglický templář William z Mandevillu se po letech bojů ve Svaté zemi vrací do vlasti a dozvídá se, že jeho otec byl zabit při vzpouře proti králi Štěpánovi z Blois. Po mnoha peripetiích se William opět připojuje ke křížové výpravě a sehraje významnou úlohu při obléhání Lisabonu. Město nakonec padne, William získá zpět vzácnou relikvii a slavně přijíždí do Anglie. Podaří se mu uniknout z Toweru, kam ho dá uvrhnout zrádný bratr Geoffrey, a stává se novým hrabětem z Essexu.

Hlavním hrdinou příběhu je Vilém, mladý syn hraběte z Essexu, který se stal Templářským rytířem, aby bojoval v dalekém Jeruzalémě za křesťanství a získal slávu pro sebe a svůj rod. Během bitvy se mu však stane podivná věc a jeho bratři tvrdí, že ho posedl sám Ďábel. Vilém proto musí se svým přítelem, turkopolem Pathrosem opusti Svatou zemi a vrátit se zpět domů, do Anglie. Tam ho však čeká nemilé překvapení. Jeho otec zemřel a církev ho odmítla pochovat v posvěcené zemi, vlády v Essexu se ujal krutý Vilémův bratr, který okrádá koho může a snaží se udatného Viléma sprovodit ze světa. Jenomže to zdaleka není vše. Templáři stále tvrdí, že je mladý rytíř posedlý zlým duchem a nesmí tak už bojovat za pravou víru, namísto toho musí usilovně pracovat, čímž ďábla ze své duše vypudí. Navíc se objevují zvěsti, že byla ve Svaté zemi Templářům ukradena velice vzácná relikvie s úlomkem kříže, na němž zahynul Ježíš Kristus. A právě v tom vidí Vilém svou jedinou naději. Touží se vydat na další křížovou výpravu a získat kříž zpět pro svůj řád, čímž by si také vysloužil velkou slávu, vydobyl by si respekt nejen v řádu, ale i v celém křesťanském světě a navíc by očistil jméno své rodiny…

Jak už určitě dobře víte, historické romány čtu moc ráda a obzvláště ty, které se zakládají na skutečných událostech. A právě to slibuje anotace této knihy, která mě ke čtení více než nalákala. Templáři jsou věčný, zajímavým tématem jak knížek, tak i filmů, vždyť kdo by neznal slavné "Království nebeské", což je jen tak mimochodem jeden z mých oblíbených filmů. Přiznám se však, že knih o rytířích Templu moc neznám a byla jsem hodně zvědavá, jaká bude tato.

I když jsem začínala číst s velkým nadšením, přiznám se, že jsem později byla z příběhu lehce zklamaná. Čekala jsem totiž kvalitní historický román s propracovanými charaktery postav a s podrobnějšími popisy míst, která spolu s Vilémem a jeho přítelem Pathrosem v průběhu děje procestujeme. Nakonec jsem však dostala poměrně hodně akční historický thriller, což sice není vůbec špatné, jen to není úplně to, co jsem od knížky očekávala já.

Co mě docela zklamalo, byly jednotlivé postavy, kterým nebylo věnováno tolik prostoru, kolik by si ho jistě zasloužily. Celkově mi přišly jejich charaktery spíše ploché a nepropracované a měla jsem problém si k nim díky tomu jako čtenář vytvořit nějaké hlubší pouto. A přitom mají velký potenciál, zvlášť turkopol Pathros, který působí jako velice zajímavá postava. Je velmi vzdělaný, má rozsáhlé lékařské znalosti a pohrdá nevědomými křesťany, kteří se mnohem častěji obracejí na zázraky a modlitby než na vlastní zdravý úsudek. Jediný Pathros mě jako postava v příběhu skutečně zaujal a ráda bych se dozvěděla něco více o jeho životním osudu.
Naproti tomu Vilém, který je vlastně hlavním hrdinou, je až neskutečně nezajímavý a nemá příliš dobrou povahu, takže si myslím, že čtenář si ho zkrátka nemůže dostatečně oblíbit a nemůže mu ani naplno "fandit".

Co se děje týče, tak ten má spád a je i poměrně napínavý, ale občas jsem z toho měla dojem, jako bych se na všechno dívala jakoby "z rychlíku". Jsem totiž u historických románů zvyklá spíše na to, že jsou rozvleklejší, mají pomalejší tempo a více dopodrobna popisují místa i události. Tady tomu bylo přesně naopak. Vilém - a díky tomu ani čtenář - se nikde příliš dlouho neohřeje, o ničem se nedozví víc, než jen pár základních informací a už zase běží dál… Zkrátka jsem během čtení měla pocit že to všechno autor příliš uspěchal. Ocenila bych, kdyby trochu zvolnil to překotné tempo, dodal příběhu větší hloubku a propracovanost, abych se tak do něj mohla více ponořit.

Jenomže, co já vnímám jako negativum, jiní ho mohou vnímat více než pozitivně, protože si tak knížku mohou přečíst a oblíbit i lidé, kteří běžně historické romány nečtou, právě díky jejich časté rozvleklosti.

Co však hodně oceňuji je to, že si autor dal záležet na různých historických faktech a pojmech. Na knize je znát, že se Tony McMahon danému období skutečně věnoval a něco o něm ví, o čemž svědčí především mnohé poznámky pod čarou, kterých je kniha plná. Díky tomu jsem se dozvěděla nějaké nové a zajímavé informace.

Soumrak Templářů je kniha, kterou můžu doporučit k přečtení a to hlavně lidem, kteří historickým románům běžně neholdují, protože je odrazuje mnohdy rozvleklý děj, časté popisy a přehršel informací. Věřte mi, že toto je naprostý opak. Zajímavé informace se dozvíte také, ale kromě toho je příběh napínavý, hodně akční a má spád, díky čemuž se knížka rychle a dobře čte. Pro ostřílené čtenáře historických příběhů to zase může být příjemná jednohubka, která neurazí.

Hodnocení: 3/5
_______________________________________________________________________________
Za recenzní výtisk děkuji nakl. Knižní klub